Hvordan optimerer jeg mit salgspitch?

Råd til hvordan man laver en god salgspitch

Som iværksætter er det vigtigt at kunne lidt af hvert. Du skal udfylde rollen som produktudvikler, teamleder, projektleder, sælger, og mange andre roller. For de fleste involverer iværksætter eventyret altså nogle opgaver de ikke er så erfarne med, og nogle der er federe end andre. Salgspitchen er, om man kan lide det eller ej, noget af det vigtigste.

Man kan have det bedste produkt i verden, men intet produkt sælger helt sig selv. Derfor er det vigtigt at kunne sælge sig selv og sit produkt. Her kommer nogle tips til hvordan du bliver bedre til dette.

Kend dit produkt

Ligesom med alle præsentationer i folkeskolen, er det godt at vide hvad man skal sige. Du har måske tidligere kunne komme afsted med at læse op fra papiret, men det er altså ikke den bedste løsning når du skal sælge et produkt som du alene skal stå inde for. Derfor er det altså vigtigt at du kender dit produkt så godt som muligt, så du ikke skal stå og læse op.

Det er ikke muligt at forberede sig på alle spørgsmål

Endnu et argument for at du skal kende dit produkt, komplet fra top til tå, er at det simpelthen er umuligt at forudse hvilke spørgsmål en køber eller investor kan have. Det er simpelthen vigtigt at være rigtigt forberedt.

Øv dig, og benyt et stopur

Hvis du er klar over hvad du vil fremhæve og hvor meget tid du har eller hvor meget tid du vil bruge, er du godt på vej i forberedelsen. Nu kan du forberede din pitch, ved at tilpasse din pitch så det passer til din tid. Brug et stopur så du er klar over hvor lang tid din tale tager. Øv dig også gerne i en kortere, eller længere version.

At tale til, og aflæse et publikum

At være en god taler og sælger handler meget om at aflæse publikummet. Taber de koncentrationen, begynder de at småsnakke eller kigge ud af vinduet, har du tabt dem. Det er et cue til at gøre det kortere, eller skabe engagement. Det kan du gøre ved at sende vareprøver rundt, vise noget visuelt, eller noget andet der aktiverer publikummet.

Modsat, hvis de sidder stille og lytter, giver minimalrespons i form af nik med hovedet, et ”mhm”, ”aha” eller ”spændende”, og har uddybende og opklarende spørgsmål, har du stadig deres opmærksomhed, så længe de ikke gør det af høflighed. I sådan et tilfælde kan du overveje om du skal forlænge din pitch, nu hvor du har deres opmærksomhed, hvis du har mere du gerne vil fremhæve.