El-ladcykler og generelt elcykler ser man oftere og oftere rundt om i de danske byer. Men hvad er forskellen egentligt på en almindelig cykel og fx en el-ladcykel?
Groft sagt er en cykel jo bare en cykel, da de mekaniske dele på en almindelig cykel er de samme. De mekaniske dele er eksempelvis bremser, gear, tandhjul, kæde mv. Bare fordi, der kommer strøm på, ved at man sætter en motor og et batteri på, er en cykel jo i bund og grund stadigvæk en cykel. Så man behøver ikke at have berøringsangst over for den!
Når det så er sagt, så er ovenstående alligevel en sandhed med modifikationer. For de dyrere cykler med el og el-ladcykler bliver mere og mere tekniske og avancerede. Akkurat ligesom med biler, kan man tilslutte diagnoseværktøjer, og opdatere softwaren i sin cykels styresystem, og de enkelte elektroniske komponenter, som fx batteri, motor og display. Det kan man blandt andet i Shimano Steps-systemet, der blandt andet sidder på Johnny Loco el-ladcykler, som i Danmark sælges af El-ladcykler.dk
I ovennævnte cykel kan man ved hjælp af en tilhørende app lave mange forskellige indstillinger i sin el-ladcykels styresystem. Det kan fx være at indstille maksimumfarten (som i EU dog max må være 25 kilometer i timen), eller bestemme i hvilket assistniveau cyklen skal være i, når man tænder for den. I app’en kan man også se fx batteristatus, og man kan tilslutte sin telefon til cyklen, så den gemmer data om de ruter, man har kørt. Det er det samme, som mange måske kender fra deres smartwatch eller elektriske løbehjul.
Der findes også mange andre gadgets på en el-ladcykel. Har man fx topmodellen, Delight Premium, fra Cargobike of Sweden, som også sælges hos El-ladcykler.dk i Danmark, så kender man måske Bafangs smarte system. Her kan man oplade sin telefon via et usb-stik i styremodulet (displayet) på styret, hvis man selv installerer en mobiltelefonholder. De to LED-forlygter og baglygte tænder automatisk, når sensorerne på cyklen opdager, at det er blevet mørkt. Så glemmer man i hvert fald ikke at tænde for lyset! Og man skal i øvrigt heller aldrig tænke på at skifte batterier, da lygterne trækker strøm direkte fra cyklens hovedbatteri på hele 16 Ah. Det samme gælder i øvrigt for de fleste andre dyrere elcykler og ladcykler.
Så det er sådan set den samme udvikling både ladcyklen og bilen har været igennem de seneste 20 år. Mange ting er blevet mere og mere computerstyrede, og kræver de rette elektroniske værktøjer. Men de helt grundlæggende ting på en cykel forbliver de samme, og de billigere cykler er klart de mindst avancerede rent teknisk.