Personlig branding er en proces hvorved et individ markedsfører sig selv som et produkt eller en virksomhed. Det kan defineres som de initiativer, man tager for at promovere sit personlige image på et marked. Begrebet blev opfundet i 1997 af Tom Peters, da han i en artikel erklærede, at den vigtigste del af jobbet er at være markedsfører for vores brand som menneske: Selv-marketing. Ligesom når man brander et produkt eller en virksomhed, handler det om, at man kan identificeres og differentieres fra sine konkurrenter. Målet med dette er at opnå en større kendskabsgrad og gerne være “Top of Mind” for mange personer.
I modsætning til corporate branding og produktbranding, som er branding af virksomheder og produkter, skal man føre andre initiativer for at fremme sit personlige brand. Man har hverken et logo eller en bestemt række produkter at tilbyde. I stedet fremmer man sit personlige brand gennem den måde man fremstår i sociale sammenhæng. Her kan man vise, hvilke evner og færdigheder man besidder, som kan være til gavn for andre mennesker, der derfor vil få kendskab til individet. På den globale markedsplads skal éns personlige brand konkurrere med millioner af andre mennesker. Her drager berømtheder fordel af, at de er en minoritet, som nyder godt af størstedelen af massernes opmærksomhed. Berømtheder har en større kommunikationsplatform til rådighed, så derfor spiller personlig branding en større rolle, da det vil have betydning for størrelsen af målgruppen, som forbruger deres produkt eller service. For skuespillere, musikere, sportsstjerner osv. er det vigtigt, at man fremstår troværdig og respektfuld for at opnå forbrugernes loyalitet og beundring.
En effektiv personlig branding kan opstå baseret på det produkt, som kendissen laver (en musikers musik eller en skuespillers film), men også igennem diverse medieoutputs, som f.eks. interviews og sociale medier. Ligesom med virksomheder, benytter mange kendisser sociale medier som reklamemedie. Det er en effektiv form for personlig branding, da man kan nå ud til mange mennesker og dele erfaringer, opdateringer og meninger. Hertil er der en række forhold, som har betydning for, hvor effektivt et socialt medie bliver brugt af virksomheder såvel som af kendisser:
- Det skal føles som et fællesskab, hvor følgerne kan være en del af det
- Det skal have betydning, ved at sætte store mål og grænser
- Det skal være spændende og inspirerende
- Det skal være autentisk. Der skal både udtrykkes styrker såvel som svagheder