Hvad er en persona og hvordan bruger du en?

En persona skal forestille en typisk/ideel kunde for din forretning. Persona kan både være opdigtet eller bygget på en rigtig person. Meningen med en persona er at man skal sætte sig ind i dennes sted hver gang man udvikler på sine produkter eller ydelser, for dermed at tilpasse produktet til målgruppen. Det kan være fordelagtigt at bygge sin persona på en rigtig person. Dermed har man bedre mulighed for at teste om sine produkter eller ydelser rent faktisk løser persona’s problem. Hvis man ikke har mulighed for at finde en person man kan bruge som persona, så kan man i stedet opdigte en. Selvom denne metode ikke er idéel, så kan det stadig hjælpe med at prøve at sætte sig ind i sine kunder pains og gains. Der er det vigtig at persona er detaljeret.

 

Eksempel på en persona

Flemming er en pensioneret mand på 73 år. Han er tidligere folkeskolelærer, hvor han har undervist i Musik og Idræt. Han er gift med sin kone Kirsten der 71 år. De har været sammen i 47 år og har to børn sammen Peter og Mette. Derudover har de 4 børnebørn.

Flemming og Kirsten bor i et villakvarter i Lyngby tæt på naturområder, hvor de begge godt kan lide at gå ture med et jævnaldrende nabopar. Derudover dyrker Flemming fitness og svømmer et par gange om ugen. Det er vigtigt for ham at holde sig i gang selvom han godt kan mærke at han er blevet ældre.

Kirsten og Flemming går til Bridge sammen en gang om ugen og har gjort det de sidste 16 år.

Selvom det er vigtigt for dem at holde sig i gang foretrækker de at tage deres VW Passat når de skal på ture, fremfor at cykle.

De bruger en del tid sammen med familien og Flemming holder meget af børnebørnene.

Flemming og Kirsten holde meget af god mad og vin og gør altid meget ud af måltiderne, som de nyder med god jazzmusik i baggrunden. Når Flemming er alene foretrækker han at høre rock og crooner, men når de er sammen hører de mest jazz, klassisk, opera, samt lidt mere moderne musik som de hører i radioen.

De læser begge avisen hver dag og gør meget for at følge med i hvad der sker i samfundet. Han bruger også computeren til at finde basale oplysninger, men han føler at teknologien er blevet en udfordring, så han bruger den ikke til så meget andet end at tjekke mails og oplysninger. Kirsten og Flemming køber sommetider oplevelser via nettet.

Flemming og Kirsten holder meget af at være sociale og ser venner og tidligere kollegaer ofte. Det betyder også meget for dem at komme ud og opleve noget sammen.

Tidligere har de været meget på camping sammen, men nu sætter de mere pris på kvalitet når de skal opleve noget.

Flemming er begyndt at blive bevidst om at han er blevet ældre og derfor ikke er stand til de samme ting han har kunnet tidligere. Han bliver hurtigere træt og kan ikke lege lige så vildt med børnebørnene som tidligere. Det er ikke noget han viser, da han er stolt mand.