Brandet Kanye West

Kanye West

Hvorfor er Kanye West så relevant i den amerikanske kultur?

Han er blandt én af verdens mest indflydelsesrige rappere i det 21. århundrede. Siden begyndelsen af det nye århundrede har han haft en fantastisk succes, hvor han har gjort karriere som rapper, producer og modedesigner. Han har udgivet otte albummer, hvor mange af dem er blevet anmelderrost for at innovere rapgenren på helt unikke måder, hvilket har banet vejen for mange nuværende kunstnere. Kanye Wests verdenssucces skyldes til dels, at hans musik er blevet værdsat af mange, men også at han fører helt unikke markedsføringstiltag og strategier for at fremme sit personlige brand. Efter så mange år som rapper er det svært at holde sit brand friskt og relevant. Alligevel formår Kanye West at gøre netop det. Selvom man ikke bryder sig om hans musik eller personlighed, så må man anerkende hans dominans i den vestlige kultur. Han står dels som et symbol for succes, men også som et symbol for arrogance. Kanye West er efterhånden blevet sit eget logo og produkt. Han er en polariserende figur. Han bliver beundret for de albummer han udgiver, og mange mener, at de er innovative og lydmæssigt forud for sin tid. Samtidig har han opført og udtalt sig kontroversielt op til flere gange. Derfor er der mange, der ser ham som en arrogant narcissist med et alvorligt gudekompleks.

 

Logoet The Dropout Bear

De fleste virksomheder har et logo. Det har Kanye West ikke. Men på sine første tre albummer: The College Dropout (2004), Late Registration (2005) og Graduation (2007) optræder The Dropout Bear på albumcoveret. På alle tre albummer rapper Kanye bl.a. om folks syn på uddannelsessystemet i USA, hvilket han ser som et samfundsproblem. The Dropout Bear forestiller derfor en skolemaskot og blev i den periode et genkendeligt varemærke for Kanye West. The Dropout Bear-logoet er måske det første alternative branding-initiativ, som Kanye West førte i sin karriere.

 

Dårlig omtale er bedre end ingen omtale

I september 2005 og september 2009 fik Kanye West stor medieopmærksomhed for at udtale sig kontroversielt på live-TV. I forbindelse med et støtteprogram for ofrene for orkanen, Katrina i 2005 udtalte Kanye, at den daværende præsident George Bush var ligeglad med sorte mennesker. Videoklippet er set over 9,8 millioner gange på YouTube.
I 2009 trådte han op på scenen, da Taylor Swift skulle modtage prisen for bedste kvindelige musikvideo til MTV Video Music Awards. Han tog mikrofonen ud af hånden på hende og meddelte publikum, at Beyonce burde have vundet prisen i stedet for Taylor Swift. Det mest sete videoklip af denne omstændighed er set over 30 millioner gange på YouTube.

Det kan debatteres, om disse to semipolitiske udtalelser er retfærdiggjorte af indholdet, men de fik i hvert fald begge en meget negativ medieomtale, mest i USA men også i resten af verden. Udtalelserne kan klassificeres som en public relations-promotionsstrategi, hvis man tager i betragtning, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Udtalelserne betød, at mange mennesker i hele verden, som slet ikke havde hørt om Kanye West, blev introduceret til ham igennem massemedierne.

 

Twitter som marketingskanal

I 2010 offentliggjorde Kanye West på sin Twitter-profil, at der hver fredag i perioden fra den 8. august og frem til julen ville blive udgivet en ny gratis sang fra hans pladeselskab G.O.O.D Music. Denne kampagne blev kaldt G.O.O.D Fridays og fungerede som et PR-initiativ til at promovere hans næste album, My Beautiful Dark Twisted Fantasy. Kampagnen blev så populær, at Kanye valgte at gøre det igen ved promovering af sit seneste album fra 2016, The Life Of Pablo.

Annonceringen af The Life Of Pablo foregik udelukkende gennem hans Twitter-profil. På Twitter kunne Kanye give sine fans indblik i arbejdet på sit nye album. Få dage før udgivelsen tweetede han, at initialerne på albummet ville være T.L.O.P og at dem som kunne gætte navnet, ville få et gratis par Yeezy Boost-sko. Præmiekonkurrencen resulterede i en masse retweets fra folk, som gættede på navnet, og var derfor en effektiv sales promotion for hans album. Få dage før udgivelsen tweetede han, at albummet ville distribueres udelukkende til musikstreamingtjenesten Tidal. Han benyttede sig dermed af eksklusiv distribution, som ville få albummet til at fremstå som en mere højprofileret mærkevare. Albummet blev dog på et senere tidspunkt udgivet til alle distributionstjenester.

 

Opgør med PLC-kurven

The Life of Pablo blev udgivet den 11. februar 2016, men kort efter udgivelsen begyndte han allerede at lave justeringer på albummet, (f.eks. lydændringer, nye vers, flere sange mm.). Folk, som havde hørt albummet før, blev nødt til at høre det igen for at se, hvilke ændringer han havde lavet. På den måde skrotter Kanye den traditionelle PLC-kurve, hvor et produkt som regel vil gå ind i nedgangsfasen over tid. I stedet forskyder han kurven ved at lave flere introduktionsfaser, så målgruppen forbliver nysgerrige igennem en længere periode. Alle ændringerne blev også kun annonceret på hans Twitter-profil. Hele promotionen og markedsføringen af albummet er et eksempel på, hvor effektivt Kanye West benytter sociale medier til at styrke sit personlige brand. Han overholder nemlig alle fire forhold for, hvordan man som virksomhed eller kendis bør benytte et socialt medie: Det skal være et fællesskab (1), det skal have betydning (2), det skal være spændende (3) og det skal være autentisk (4).

Sociale medier har dog ikke været en del af hans markedsføring siden den 6. maj 2017. På dette tidspunkt slettede han både sin Twitter- og Instagram-profil. På Twitter var han én af de mest fulgte personer i verden, med 27 millioner følgere.

 

Fra mainstream til trendsætter

Kanye West er et pragteksempel på et genkendeligt logo. Det kan delvist skyldes hans unikke og varierende tøjstil, som har spillet en stor rolle for hans personlige brand igennem hele karrieren. Før Kanye West var der en specifik enstonende hypermaskulin tøjstil i hiphopkulturen. Da hans første album, The College Dropout, udkom i 2004, bestod Kanyes front-stage-tøjstil næsten udelukkende af farvestrålende Ralph Lauren Poloer, posebukser og en rygsæk. Hans tredje album, Graduation, som udkom i 2007, bestod af meget futuristiske og elektroniske lyde, så Kanye bar en tilsvarende tøjstil. Herfra stammer de nu ikoniske shutter shaded, som nærmest er blevet et synonym for Kanye West, fordi han gjorde dem så populære. Til Coachella-festivalen i 2011 bar han en Céline-trøje, som var designet til kvinder. Dette var ikke set før i en hiphop-kultur, hvor maskulinitet og homofobi er dominerende faktorer. I dag består hans tøjstil af dyrt modetøj fra mærker som Balmain, Louis Vuitton, hans eget design og mange flere.
Tøjstilen er vigtig for Kanye Wests personlige brand, da det spiller en rolle i udvidelsen af brandets sansestimuli ift. synssansen. På den måde vil brandet være nemmere at huske.

 

Fra Kanye til Kimye

Den 24. maj 2014 blev Kanye West gift med tv-personligheden Kim Kardashian. De er sidenhen blevet givet par-navnet: Kimye og har fået to børn: Saint og North West. Kim Kardashian er mest kendt for reality-tv, men har lanceret mange skønheds- og tøjprodukter til kvinder. Igennem hendes Instagram-profil har hun været celebrity endorser for diverse produkter. Hun besidder også et stærkt personligt brand og er én af dem i verden med flest følgere. Hun har 105 millioner følgere på Instagram og 57,7 millioner følgere på Twitter. Desuden har hun taget efternavnet ”West” til sig på begge profiler. Siden deres bryllup har 301 af hendes 4.078 billeder inkluderet Kanye West. På samme måde som når to virksomheder slår sig sammen, kan Kanye West opnå en højere kendskabsgrad ved, at parret inkluderer hinanden i deres brand.

 

Celebrity endorser

Kanye Wests rolle som celebrity endorser begyndte i 2007, hvor han i samarbejde med det japanske tøjmærke, Bape, designede en Bapesta-sko med The Dropout Bear syet på hælen. Hans næste endorsement var med Louis Vuitton i 2009, hvor han designede tre forskellige sko: Mr. Hudson, Don C. og Ibn Jasper. Samarbejdet med Louis Vuitton og Bape blev dog ikke ligeså populært, som hans næste samarbejde med hhv. Nike og Adidas. Samarbejdet med Nike startede i 2008. Her designede Kanye to skomodeller, som hedder Nike Air Yeezy I og Nike Air Yeezy II. I samarbejdet med Nike var Kanye kun begrænset involveret i skoenes design, markedsføring og produktion. Desuden krævede han royalities, hvilket Nike afslog.

 

Yeezy

I december 2013 trak han sig derfor ud af samarbejdet med Nike og gik i stedet ind i et samarbejde med Adidas. Samarbejdet med Adidas har indtil videre været Kanyes mest succesfulde og effektive Joint-venture-selskab. Sammen med Adidas har han designet skoene: Adidas Yeezy Boost 750, Adidas Yeezy Boost 350, Adidas Yeezy Boost 350 V2 samt diverse line-extensions. Skoene er blevet så populære, at brugte udgaver af skoen stadig sælges til en meget høj pris. Kanye West offentliggør skoene gennem sit eget modeshow, som hedder Yeezy. Skoene bliver kun produceret i en begrænset mængde, og de bliver solgt til en høj skimming price. I stedet for at sælge dem i detailbutikker benytter de sig af direkte distribution, hvilket vil sige, at de kun sælger skoene igennem Adidas’ hjemmeside.