5 steps til at komme igang med søgemaskineoptimering

søgemaskineoptimering

1. Tjek om du er i Google’s indeks

Får at du kan få organisk trafik fra Google, så kræver det selvfølgelig at du er i deres indeks. Du kan teste hvilke af dine sider Google har indekseret ved at lave søgningen ”site:dinhjemmeside.dk” i Google. Herefter vil du få vist alle de URL’er Google har i deres indeks. Hvis du ikke får vist nogle resultater eller at du ikke kan finde alle de sider du gerne vil have, så har du gjort noget galt.

 

Dette kan skyldes:

  • Du har sat din side noindex
  • Du blokerer for Google’s crawlere i din robot.txt
  • Forkert brug af canonical tag
  • Du har ingen eksterne links til din side og Google har derfor ikke fundet den endnu
  • Dit indhold eller hjemmeside er for dårligt til at Google vil have den i sit indeks

 

2. Opret sider til forskellige søgehensigter

Når du har sikret dig at din hjemmeside kan findes i Google, så skal du sørge for at dine sider matcher brugernes forespørgsler og søgehensigter. Sælger du f.eks. mange forskellige produkter indenfor flere forskellige produktkategorier, så duer det ikke at du kun har en side med alle produkterne samlet. Sørg for at dele dine produkter og ydelser op så det giver mening. Dem der søger efter en vaskemaskine, skal jo ikke lande på en side hvor der også er mikroovne og vice versa. Desuden så kommer du aldrig til at have en side der både bliver vist på søgninger på vaskemaskiner og mikroovne. Dine sider skal skræddersyes til forskellige søgehensigter. Sørg derfor for at alle dine vigtigste produkter og ydelser har deres egen skræddersyede landingsside.

 

3. Lav tekster der skaber værdi for dine besøgende

Brug dine tekster til at kommunikere til Google hvad din side handler om. Dine tekster er den primære kilde for Google til at forstå din side og hvad den handler om. Det betyder at bare fordi et menneske kan se hvilke produkter du sælger fordi du har en masse billeder, så kan søgemaskinerne nødvendigvis ikke forstå og du kommer derfor aldrig til at få relevant trafik til organisk din side. Jo bedre din side er, desto bedre kan Google forstå din side og ranke den derefter. Hvad er en god tekst så? En god tekst er en der skaber værdi for dine besøgende og omhandler det emne din side handler om. Du kan altid lade dig inspirere af dem der i forvejen ligger i toppen på de søgeord du går efter, men husk at det er kun til inspiration. Du skal skrive dine egne unikke tekster der er bedre mere uddybende og derfor med sandsynlighed også længere end dine konkurrenters.

 

4. Få henvisninger af samarbejdspartnere og leverandører

Links er en vigtig del af Google’s algoritme og det er derfor vigtigt at man sørger for at få mange gode, stærke og relevante links til sin hjemmeside. I hvert fald flere eller bedre end dine konkurrenter i søgemaskinerne.

Det kan være svært i et lille land som Danmark at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside, men en af de lavest hængende frugter er her at prøve at skaffe henvisninger fra dine samarbejdspartnere eller leverandører og andre hjemmesider der i forvejen nævner dig på deres hjemmeside. Du kan f.eks. prøve at lave søgningen ”-site:dinhjemmeside.dk intext:virksomhedsnavn” på den måde vil du finde alle de hjemmesider der har skrevet dit hjemmeside navn samtidig med at du filtrere din egen hjemmeside fra i søgningen.

 

5. Sørg for at din hjemmeside er sikker, hurtig og mobilvenlig

Sidst men bestemt ikke mindst skal du sørge for at din hjemmeside er sikker. Det gør du med et SSL certifikat der krypterer forbindelsen mellem browser og server. Er du grøn på området for opbygningen af en hjemmeside, finder der flere virksomheder, som kan hjælpe med at lave din hjemmeside.

Din hjemmeside skal også være hurtigt. Hvis den allerede er hurtig, så sørg for at den er hurtigere end dine konkurrenter. Du kan tjekke hvor optimeret din hjemmeside er gennem værktøjer som Google Pagespeed Insight, Pingdom Tool eller GTmetrix.

De lavest hængende frugter er ofte at komprimere sine billeder med et værktøj som Tinypng og sørge for at størrelserne ikke er større end den størrelse billeder højst bliver vist i på hjemmesiden. Derudover så sørg for at slå cachelagring til, kodekomprimering med Gzip og evt. Lade sine billeder loade med lazyload.